De locaties van WilgaerdenLeekerweideGroep zijn verspreid over West-Friesland. “We willen onze bewoners op elke locatie de beste zorg bieden. Met het oog op de toekomst, wilden we het bestaande zorgoproepsysteem vervangen”, zegt Nico van Yperen, Coördinator technische projecten. “De inzet van domotica vergroot de veiligheid en het welzijn van de bewoners op onze locaties. Deze toepassingen zorgen voor meer rust en zelfstandigheid van bewoners en maken het werk van de zorgmedewerkers efficiënter en flexibeler.”
Technologie vergroot welzijn
Slim gebruik van de camera’s, spraaktoepassingen en detectievelden ontlasten het zorgpersoneel, zonder concessies te hoeven doen aan de zorgkwaliteit. “Met domotica kunnen onze zorgmedewerkers situaties ook op afstand goed beoordelen. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat medewerkers ’s nachts onnodig de kamer in hoeven te gaan en de nachtrust van bewoners verstoren.
Dat voorkomt mogelijke onrust. Uit een pilot met een camera voor toezicht bleek dat bewoners beter sliepen en overdag minder vermoeid waren. Zo draagt technologie direct bij aan meer welzijn. Uiteraard worden camera’s alleen gebruikt in situaties waarin uitdrukkelijk afspraken zijn gemaakt én vastgelegd met de cliënt of zijn vertegenwoordigers. Privacy staat altijd voorop.”
Zorg heeft belangrijke stem
Bij de selectie van de juiste oplossingen, bezocht de Projectgroep Wilgaerden ICT verschillende andere zorginstellingen. “Een belangrijke eis is dat onze zorgmedewerkers makkelijk met deze systemen kunnen werken. Daarom heeft de zorg een belangrijke stem in het keuzetraject gehad. De zorgdomotica van de Verkerk Groep voldeed aan onze eisen. Om hier optimaal van te profiteren, moesten we ook onze infrastructuur, inclusief bekabeling vervangen. Hiervoor hebben we de hulp ingeschakeld van Giant ICT en Giant Telcom, beiden onderdeel van Klaver Giant Groep.”
Gestandaardiseerde infrastructuur
Het vervangen van de complete infrastructuur, van servers, bekabeling en patchkasten tot de switches en verbindingen, is een omvangrijk project. “Op basis van de gekozen domotica adviseerden de experts van Giant ICT de netwerkoplossingen van Aruba Networks. Deze technologie biedt de betrouwbaarheid en stabiliteit die nodig is om kritische zorgsystemen optimaal te ondersteunen. Hoewel de domotica per locatie verschilt, van een toegangscontrole systeem tot camera’s, dwaaldetectie en locatiebepaling, hebben we de architectuur samen met Giant ICT gestandaardiseerd. Door dezelfde componenten te gebruiken, is het beheer eenvoudiger en voorspelbaarder. Bovendien zijn we flexibeler als we in de toekomst nog nieuwe toepassingen willen introduceren.”
Geen hinder voor bewoners en zorg
“Het is ontzettend belangrijk dat bewoners en zorgpersoneel geen hinder ondervinden van de werkzaamheden tijdens de installatie. Dat vraagt veel van de planning en de monteurs die de werkzaamheden in de appartementen van bewoners uitvoeren. Per locatie worden alle betrokkenen nauw betrokken in de voorbereiding. Het is prettig dat we met één contactpersoon werken. Dat vergemakkelijkt de communicatie. De mensen van Giant ICT hebben ervaring in onze sector en begrijpen dat zorg altijd door moet gaan. De planning, communicatie en uitvoering zijn hierop afgestemd. Er is sprake van goede afstemming met bewoners en zorgmedewerkers. Bovendien geldt voor Giant ICT: afspraak is afspraak. Dat is noodzakelijk omdat ze vaak letterlijk in het appartement van bewoners werken en bewoners houden niet van verrassingen.”
Niets gemerkt van de installatie
Inmiddels is het netwerk op twee locaties uitgerold en staan er nog drie locaties op stapel. Van Yperen: “De doorlooptijd op onze locatie De Bosman in Venhuizen was ongeveer een half jaar. En achteraf gaf het personeel aan dat ze niets gemerkt hadden van de werkzaamheden. Dat betekent dat we het goed gedaan hebben.” Om dat te bereiken was een heldere aanpak afgesproken. Giant ICT doet altijd eerst een meting in het gebouw. “Dan is vooraf duidelijk welke componenten nodig zijn en of er bijvoorbeeld wel of geen wifi moet komen. Zo voorkomen we verrassingen tijdens het traject. Na de uitrol volgt een nameting en worden alle documenten en rapporten overgedragen.”
Learning on the job
Na de oplevering neemt WilgaerdenLeekerweideGroep het beheer over. “De kennis over het nieuwe netwerk heeft Giant ICT via learning on the job overgedragen. We hebben eerst een pilot gedaan waarbij onze mensen meeliepen met de specialisten van Giant ICT. Zij namen ons mee in het gehele traject, van kick-off tot overdracht. Bovendien zijn ze altijd nog beschikbaar als back-up.”
Flexibel uitbreiden
In de keuze voor het nieuwe netwerk keek Van Yperen ook bewust vooruit. “Bij het ontwerp is al rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen. Standaardisatie biedt voldoende opties om op termijn flexibel uit te breiden als we nieuwe domotica-toepassingen willen inzetten. We hebben genoeg capaciteit als er bijvoorbeeld meer bandbreedte nodig is voor videotoepassingen. Ook de bekabeling is daarop voorbereid. Met Giant ICT als partner kunnen onze zorgprofessionals het welzijn van onze bewoners nu en in de toekomst blijven garanderen en verder blijven optimaliseren.”